SEO copywriting är en nödvändig färdighet för alla som vill bli framgångsrik på nätet. Det är konsten och vetenskapen att skapa innehåll som är älskad av både läsare och sökmotorer. Att göra det är nyckeln för att rankas högt.

SEO copywriting är ett relativt nytt område. Förr i tiden var du antingen en SEO specialist eller copywriter. Det är först på senare år som SEO har blivit mindre teknisk och vikten av kvalitativt skrivande har ökat.

Om du inte har hållit på med detta ämne ännu, oroa dig inte. Våra SEO copywriting tips här nedan lär dig allt du behöver veta för att komma igång. Du lär dig exakt vad vi kan inom SEO copywriting och hur du kan börja använda den på din WordPress webbplats.

Redo? Låt oss komma igång.

 

Vad är SEO Copywriting?

När man försöker att förstå SEO copywriting, hjälper det att undersöka de två delarna ordet består av.

SEO, naturligtvis, står för sökmotoroptimering. Det är metoden för att optimera din webbplats och innehåll för att uppnå en hög ranking i sökmotorerna.

Copywriting, å andra sidan, handlar om den mänskliga sidan. En copywriter försöker hitta rätt ord och meningar för att få besökare och läsare att ta en önskad åtgärd. Av den anledningen, att vara en effektiv copywriter, måste du förstå mänsklig psykologi och har en skarp insikt i publiken du skriver för.

SEO copywriting kombinerar dessa två områden för att skapa intressant innehåll som riktar in sig på både sökorden och hjärtan och sinnen hos läsarna. För att göra detta, behövs följande delar:

  • Tekniska SEO – Det innebär att alla tekniska aspekter av sökmotoroptimering. Inkluderar korrekt uppmärkning, snabba laddningstider och mobil vänlighet.
  • Publik och sökord forskning – kärnan hos sökmotoroptimerare. Att ta reda på vad folk skriver i sökmotorer, deras avsikt och vad som finns att veta om dem.
  • Skapa innehåll – Med den kunskap som samlats i steget före och förvandla det till hög kvalitet, relevant, intressant innehåll som läsarna kommer att älska.
  • On-page optimering – lägger sista handen till innehåll att se till att sökmotorer kan förstå vad det handlar om.

Klart så här långt? Så låt oss se hur man sätter detta i praktiken. Vi kommer främst att koncentrera oss på allt som handlar om att skapa innehåll som teknisk SEO.

 

SEO copywriting tips för effektivt skapande av innehåll

Okej, nu när vi har gått igenom grunderna, låt oss se vad som händer i effektiv SEO copywriting.

Publik och Sökordsforskning

publik sökord-forskning

Bild via hand idé/shutterstock.com

Det första steget till att skapa innehåll är att veta vem som kommer att läsa det. Att förstå din publik har stort inflytande på innehållet från ämnesval över språkbruk till sökord. Det är också anledningen till att användarundersökningar är en del av avancerade SEO-tekniker.

Så, hur gör man det? Här är några sätt att få mer insikt i publiken:

  • Skapa marknadsföring personas – Personas är fiktiva profiler av publiken. De hjälper dig att förstå läsarna på ett personligt plan som du kan hitta och skapa ämnen för. En stor guide till marknadsföring personas är detta en.
  • Kontrollera webbanalys – Google Analytics och liknande tjänster är guldgruva av information om din målgrupp. Från vilket innehåll de mest gillar och vad de tittar på på din webbplats till varifrån de kommer – du kan lära dig hur mycket som helst från dina analyser.
  • Gör en konkurrentanalys – Innehållet på konkurrenters webbplatser och kommentarerna kommer att informera dig om vad din målgrupp också är ute efter. Något som också är perfekt att testa är Backlinkos skyskrapeteknik.
  • Sök sociala medier – Vi har redan nämnt i våra avancerade SEO-tekniker att användare umgås i sociala nätverk för att tala om vad de är intresserade av. Allt du behöver göra är att lyssna för att få massor av insikter..
  • Utför sökordsforskning – Naturligtvis är klassisk SEO-arbete också en del av publikundersökningen. Att veta nyckelord och nyckelfraser din publik skriver i Google tillåter dig att förstå dem på en djup nivå.

Med ovanstående, bör du kunna skapa en lång lista över potentiella ämne idéer. När du bestämt dig för en eller flera, kan du gå vidare till själva skrivandet.

Innehållsskapande tips

Ideer på papper

Bild via vladwel/shutterstock.com

När du har beslutat om ett ämne och/eller sökord, är det dags att komma igång med skrivandet. Här är några tips för att göra processen enklare:

  • Skapa en disposition – Att skriva ett blogginlägg blir oändligt mycket lättare om du har en struktur på plats att du kan arbeta efter. Detta är vad en skiss är, och är där det mesta av arbetet sker. För en bra översikt, besluta om målet med din webbsida, liksom den information du vill ha med och ordningen på denna.
  • Bara skriv – När det kommer till att skriva, koncentrera dig bara på volym. Redigera inte, sluta inte, tänk inte på det för mycket. Försök att få fram orden. Bry dig inte om grammatik och stavfel nu, det tar vi hand om i redigeringen.
  • Strukturera väl – För att göra din text mer läsbar, skapa massor av stycken, använd rubriker och underrubriker, listor (som denna) och allt annat som gör innehållet överskådligt.
  • Finpolera under redigeringen – När du kommer till redigeringsstadiet börjar det verkliga arbetet. Korrekturläsa, fokusera på meningen och styckestruktur samt textflödet. Särskilt för textflödet, använd massor av övergångsord. Pro tips: Använd läsbarhetsektionen i Yoast SEO .

Med ovanstående tips kommer innehållsskapandet att gå mycket lättare. Överväg också att be någon annan att gå igenom din text, två par ögon ser oftast mer än ett par.

Optimera rubriken

rubrik-optimering

Bild via Jamesbin/shutterstock.com

Rubriken är en av de viktigaste delarna av ditt innehåll. Det är det första användarna ser i sökmotorerna och avgör om de kommer att klicka vidare till din webbplats eller inte.

Av den anledningen, förtjänar titeln på innehållet särskild uppmärksamhet och massor av vederlag. Om du känner att du är ute på djupt vatten, finns det bra ställen att lära sig om hur man skapar effektiva rubriker:

Hur viktigt är rubriker? Tja, Jon Morrow, som är en av de största namnen i bloggosfären skrev vid ett tillfälle 10.000 rubriker för att få detta bevisat. Med stor framgång verkar det som.

Ok, nu när vi har vår text klar, är det dags att sätta på vår SEO hatt och se till att sökmotorer kommer att älska det lika mycket som dina läsare.

Läs också: 10 söktips som lyfter din webbplats

Gör on-page optimering

on-page-optimering

Bilden via Max Griboedov/shutterstock.com

On-page optimering är viktigt för att se till att ditt innehåll har alla nödvändiga SEO krav uppfyllda. Om du inte gör det så kan det du skrivit hamna på en fjärran sida i Google bara för att det saknas någon viktig sak.

Här är vad man ska hålla utkik efter:

  • Inkludera sökord i alla viktiga platser – Det innebär att URL, titel, introduktion, rubriker, bildfilnamn och ALT-taggar. Också uppmärksamma sökord densitet (mellan 0,5% och 2,5% är vad Yoast rekommenderar ) och försök att sätta sökordet i början på alla ställen.
  • Optimera rubriktaggen och meta beskrivning – Båda har en framträdande plats i sökmotorer. Titeltaggen kan skilja sig från det ursprungliga inläggets titel (i synnerhet om den ursprungliga inte passar SERPS) medan metabeskrivning bör summera innehållet och innehålla en uppmaning till handling.
  • Använd bilder och annat visuellt – Att inkludera visuellt innehåll ses som en högkvalitativ poäng av Google. Det ökar tiden på webbplatsen och minskar avvisningsfrekvensen. Glöm inte att komprimera dina bilder för att få snabba laddningstider och optimera filnamn och ALT-taggar. Den senare ger dig extra nyckelord och gör det möjligt att dyka upp i Googles bildsök.
  • Inkludera länkar – Se till att länka både till externa webbplatser och ditt eget innehåll. Detta är till hjälp för läsarna och låter även Google ytterligare förstå ditt ämne och sidstruktur.

Om du behöver hjälp med ovanstående, kan du använda en av de många WordPress SEO plugins. Särskilt Yoast SEO och dess analysverktyg ger dig otroligt användbar information och ytterligare SEO copywriting tips.

Läs vad Thurn Data kan hjälpa Er med.

Summering

SEO copywriting färdigheter är något som varje webbplats ägare bör investera i. Det är det hemliga klistret för att skapa innehåll som är älskat av läsarna och plockas upp av sökmotorer.

I den här artikeln, har du lärt sig vad vi talar om när vi säger SEO copywriting. Vi har också gett dig värdefulla SEO copywriting tips för att rivstarta din utbildning inom detta område.

Emellertid, som med allting, behöver denna färdighet övning. Du kommer inte få det perfekt första gången och det är ok. Så länge du är villig att fortsätta lära, kommer du att förbättras över tiden.

Bortsett från detta, tillsammans med webben och sökmotorer, kommer SEO copywriting att fortlöpande utvecklas, så det är en pågående inlärningsprocessen ändå. Men helt en njutbar.

 

Denna artikel är tagen från nedan stående länk och översatt till svenska.

14 SEO Copywriting Tips to Impress Both Search Engines and Readers