Låt 2015 bli året då företagets webbplats klättrar uppåt i sökresultatet. Experterna Bernt Johansson och Christian Rudolf delar med sig av sina bästa tips, bortom de mest grundläggande råden.
De vanligaste och mest basala tipsen för att synas i sökresultaten handlar bland annat om metadata och att relevanta nyckelord ska användas i texterna på webbplatsen.
Vi bad två experter på sökmotoroptimering ge fem tips var för en webbplats där de vanliga åtgärderna redan är gjorda. Bernt Johansson driver Firstly och har tips som bland annat handlar om geografiskt sök, medan Christian Rudolf på Topdog uppmanar till jakt på döda länkar.
Bernt Johanssons tips:
1. Tävla mot dina lokala konkurrenter
Google har under året ökat antalet sökord och fraser som listar träffar från din närhet. I dag räcker det att söka på “frisör” istället för “frisör Västerås” för att få träffar på orten. Och det handlar inte bara om träffar från Google Places utan om det “vanliga” sökresultatet.
– I sökfraser där Google har anledning att tro att du är ute efter en lokal leverantör lyfter de ofta in två, tre lokala leverantörer bland de tio första, säger Bernt Johansson.
En sökning på smörgåstårta är ett exempel där länkar till recept kompletteras med länkar till några lokala kaféer eller matbutiker.
– Det här ger nya möjligheter för lokala näringsidkare att komma in på Googles första sida eftersom man för de här platserna bara konkurrerar med andra företag på orten.